Rousseff’s challenger calls for unity after disappointing election defeat

Rousseff’s challenger calls for unity after disappointing election defeat


Rousseff’s challenger calls for unity after disappointing election defeat

Posted: 26 Oct 2014 05:53 PM PDT

Presidential candidate Aecio Neves (centre) of the Brazilian Social Democracy Party (PSDB) arrives with his wife Leticia Weber (2nd left) to give a speech in Belo Horizonte October 26, 2014. — Reuters picPresidential candidate Aecio Neves (centre) of the Brazilian Social Democracy Party (PSDB) arrives with his wife Leticia Weber (2nd left) to give a speech in Belo Horizonte October 26, 2014. — Reuters picSAO PAULO, Oct 27 — Aecio Neves, the center-right challenger who suffered a narrow election defeat yesterday to Brazilian President Dilma Rousseff, said he had called to congratulate her and urge unity after a divisive campaign.

"I congratulated the president just now on the phone and I wished her success for her second term," Neves told disappointed supporters in an address in Belo Horizonte, where he served two terms as governor of Minas Gerais state.

"I told her the priority should be to unite Brazil around a project of honesty that brings dignity to all Brazilians," added Neves, who fell short of ending 12 years of government by the leftist Workers' Party (PT).

"I fought the good fight, I fulfilled my mission and I kept the faith," he said.

The election divided Brazil between voters loyal to the PT for making landmark gains against poverty and those frustrated with corruption scandals, a recession and poor public education, health care and transport.

Neves, the business-world favourite, had vowed to rekindle economic growth with market-friendly policies.

He briefly led opinion polls after the October 5 first-round vote but fell behind in a campaign that at times descended into virulent personal attacks and split Brazilians along class lines. — AFP

Facebook scandal! Finance minister quits after ‘immigrant son’ comments causes fury

Posted: 26 Oct 2014 05:49 PM PDT

Ligi posted the comment after a heated TV debate with Ossinovski about the budget. — AFP picLigi posted the comment after a heated TV debate with Ossinovski about the budget. — AFP picESTONIA, Oct 27 — Estonian Finance Minister Juergen Ligi announced his resignation yesterday after he caused a furore with Facebook comments seen as insulting to the education minister.

Ligi of the ruling Reform Party called the Social Democrat Education Minister Jevgeni Ossinovski an "immigrant's son from the pink party" on his Facebook page on Thursday. 

Ossinovski, 28, is the country's only cabinet member of ethnic Russian background.

Ligi, 55, posted the comment after a heated TV debate with Ossinovski about the budget, which saw Ligi blame 50 years of Soviet occupation for Estonia's current economic woes.

After the remark provoked a storm of criticism and put a strain on the ruling coalition, Ligi apologised but maintained that his words were taken out of context.

But at a press conference yesterday Ligi said he had given into pressure to step down because "Estonia is more important to me than the ministerial position."

Prime Minister Taavi Roivas accepted the resignation and praised Ligi's contribution as finance minister, especially during the years of economic crisis.

Ligi is the first Estonian minister to resign over comments made on social media. But careless comments are nothing new for the veteran politician—he has in the past made several controversial remarks about female politicians on live TV. — AFP

Proud mummy Jada gushes about kids’ performance on Facebook

Posted: 26 Oct 2014 05:47 PM PDT

The Gotham star has been open about her approach to parenting in the past, sometimes getting her into hot water for taking a more relaxed approach. — Cover Media picThe Gotham star has been open about her approach to parenting in the past, sometimes getting her into hot water for taking a more relaxed approach. — Cover Media picLOS ANGELES, Oct 27 — Jada Pinkett Smith has indulged in a "gushy mommie moment".

The 43-year-old actress shares two children with husband Will Smith, 13-year-old Willow and 16-year-old Jaden, both of whom have followed in their parents footsteps by delving into music and acting.

Jada is also step-mother to Will's 21-year-old son Trey from a previous marriage.

And the proud mum couldn't help herself from sharing a moment with her family on Facebook that filled her with delight.

"Can I have a gushy mummie moment?" she wrote.

"Willow and Jaden had a performance together in NYC last night. I love watching my kids create, but mostly... I love watching them create together. And when Trey gets in the mix... I'm in heaven:)," Jada added, wishing readers a "Happy Saturday".

The Gotham star has been open about her approach to parenting in the past, sometimes getting her into hot water for taking a more relaxed approach.

But Jada insisted last month she trusts her kids completely.

"I think we have to have more trust in our children," she told Health magazine, "People have always gotten on us about not punishing the kids, and let me just talk to you about that for a minute.

"We raised three kids before Willow and Jaden, and especially on my goddaughter, I put so many boundaries on her — 'No, you can't do that, you can't do this.' And everything I tried to control, every freakin' thing I was trying to avoid, happened.

"I learned a lot from that experience and realised that while Willow and Jaden are still with me and have a safety net, I want to give them the opportunity to make mistakes and learn how to put boundaries on themselves. So by the time they're out of the house, they fly," she said. — Cover Media

Tidak rugi untuk masyarakat Cina kuasai Bahasa Melayu

Posted: 26 Oct 2014 05:32 PM PDT

27 OKTOBER — Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin adalah seorang tokoh yang cukup disegani dalam dunia kewartawanan negara.

Lebih mesra dengan panggilan Zam, komentar yang dilontarkan beliau dalam penulisannya cukup tajam hinggakan membuat sesetengah pihak tidak senang duduk dan ada pula yang cacing kepanasan.

Beliau tidak gentar untuk melontarkan buah fikiran bagi mempertahankan sesuatu isu yang dianggapnya perlu dipertahankan demi kepentingan nasional serta bangsa.

Cikgu Lau Chooi Lan membawa anak muridnya ke kelas mereka di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Chong Hwa, Setapak, 2 Januari, 2014. — Gambar oleh Saw Siow FengCikgu Lau Chooi Lan membawa anak muridnya ke kelas mereka di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Chong Hwa, Setapak, 2 Januari, 2014. — Gambar oleh Saw Siow FengInilah istimewanya Tan Sri Zam berbanding dengan penulis-penulis yang lain. Beliau "straight to the point" dengan apa yang hendak diluahkannya. Sekilas pandang, ketegasan tersebut ada baiknya kerana ia konsisten dengan apa yang diperjuangkan beliau selama ini. Apa yang terbuku dalam hati beliau, itulah yang diluahkan dalam penulisannya.

Beberapa minggu yang lalu, bekas Ketua Pengarang Utusan dari tahun 1983 hingga 1992 itu sekali lagi menjadi tumpuan serta sasaran kritikan golongan yang kurang senang terhadap komentar pedas dalam entri blognya. Semuanya bermula gara-gara kritikan beliau terhadap sikap masyarakat Cina yang didakwanya tidak berminat untuk menguasai Bahasa Melayu sebaliknya mempelajari bahasa berkenaan untuk lulus peperiksaan semata-mata.

Pada masa yang sama, Tan Sri Zam juga menegaskan, masyarakat Cina tidak harus berasa tersinggung dengan gelaran pendatang kerana mereka sendiri sebenarnya tidak mahu dikaitkan dengan bahasa kebangsaan negara. Sememangnya,  kenyataan bekas Menteri Penerangan itu cukup tajam dan kurang menyenangkan bagi mereka yang sudah membentuk persepsi negatif terhadap komen dan individu berkenaan.

Mereka yang berfikiran rasional pula mungkin akan mempunyai pandangan serta pendirian tersendiri mengenai komentar Tan Sri Zam. Apapun, apa sahaja perdebatan isu panas termasuk isu yang dibangkitkan Tan Sri Zam tempoh hari wajar dilihat dari pelbagai sudut.

Tidak dinafikan masih ada segelintir masyarakat Cina di Malaysia yang masih belum berjaya menguasai Bahasa Melayu dengan sepenuhnya. Akan tetapi, kegagalan tersebut tidak harus dijadikan sebagai penanda aras bahawa mereka ini sebenarnya tidak berminat untuk menguasai bahasa kebangsaan.

Pada hemat penulis, komentar yang dilontarkan oleh bekas Ketua Pengarang Utusan itu tidak mencerminkan gambaran yang sebenarnya. Ia hanya satu generalisasi yang tidak mewakili kesemua masyarakat Cina di negara kita. Hanya disebabkan oleh sebahagian daripada masyarakat Cina yang dilihat kurang berminat untuk menguasai Bahasa Melayu, adalah tidak adil untuk golongan yang berminat menguasai Bahasa Melayu menerima tempias yang sebenarnya bukan salah mereka.

Buktinya ada di hadapan mata kita. Tokoh-tokoh bukan Melayu yang fasih berbahasa Melayu dan bergaul rapat dengan masyarakat Melayu seperti Profesor Dr. Teo Kok Seong, Profesor Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim, Dr. Lim Swee Tin, Tan Sri Ong Tee Keat dan Tan Sri Lee Lam Thye membuktikan biarpun daripada latarbelakang berbeza, ia tidak menghalang mereka menguasai Bahasa Melayu dengan fasih dan baik.

Hakikatnya, mereka semua fasih berbahasa Melayu, memahami budaya masyarakat Melayu dan memiliki semangat kenegaraan yang tinggi sama seperti pemimpin-pemimpin nasional lain. Justeru, komen yang dikeluarkan itu adalah kurang tepat.

Kenapa pula tidak dibangkitkan cerita ataupun kisah masyarakat Cina yang berjaya menguasai Bahasa Melayu dan menjadikannya ia sebahagian daripada lingua franca seharian mereka? Bukankah itu lebih baik dan boleh dijadikan suri teladan kepada orang lain? Komposisi masyarakat Cina di Malaysia hanya berjumlah 25 peratus dan penulis yakin, masih ada ramai masyarakat Cina di luar sana yang berminat untuk mempelajari serta menguasai bahasa kebangsaan.

Juga, adalah tidak adil untuk sesetengah pihak melabelkan masyarakat Cina sebagai tidak patriotik hanya kerana mereka tidak menguasai bahasa kebangsaan. Psikik masyarakat Cina adalah berbeza dengan masyarakat lain. Pada masyarakat Cina, mereka mempunyai cara tersendiri untuk meluahkan patriotisme dan kecintaannya kepada negara ini.

Apapun, tiada gunanya untuk berasa marah atau kecewa dengan situasi ini. Perjuangan untuk meyakinkan masyarakat Cina untuk menguasai Bahasa Melayu perlu diteruskan dan dilipatgandakan biarpun keadaan semasa tidak begitu memberangsangkan.

Sebaliknya, usaha untuk meyakinkan akan keindahan dan ketinggian nilai Bahasa Melayu memerlukan masa, kesabaran serta perancangan yang rapi. Jika usaha kali pertama kurang berhasil, maka harus dilipatgandakan usaha itu sehinggalah berjaya. Cuba dan cuba lagi. Jika usaha itu memerlukan masa umpamanya lima, 10 mahupun 20 tahun, usaha tersebut tetap perlu diteruskan.

Keindahan dan ketinggian nilai Bahasa Melayu hanya akan dihargai oleh mereka yang benar-benar memahami erti sebenar perjuangan memartabatkan bahasa kebangsaan oleh para pejuang bahasa negara.

Sekadar meluahkan kemarahan dengan memberikan pelbagai label yang kurang elok hanya akan mengundang persepsi negatif seolah-olah masyarakat di negara kita tidak toleran dan berfikiran sempit. Di sebalik kontroversi yang tercetus itu, penulis menerima teguran Tan Sri Zam dengan hati yang terbuka.

Ya, memang diakui komentarnya cukup tajam tetapi masyarakat Cina tidak perlu gusar sebaliknya menyahut cabaran tersebut dengan menguasai Bahasa Melayu. Fikirkan prospek jangka panjang. Tidak rugi untuk kita mempelajari dan menguasai Bahasa Melayu. Sekurang-kurangnya, ia akan memberi nilai tambah kepada diri kita. Jika ada antara rakan-rakan kita dari kaum Melayu dan India yang sudah menguasai Bahasa Mandarin, maka mengapa tidak pula kita menguasai Bahasa Melayu?

Biarpun penguasaan Bahasa Melayu yang diusahakan secara berperingkat-peringkat, tidak mengapa. Apa yang penting adalah usaha dan kesungguhan untuk belajar. Penulis juga adalah orang Cina tetapi usaha menguasai Bahasa Melayu selama ini tidak sekalipun menjadikan penulis kurang Cina atau hilang jati diri. Penulis tetap seorang rakyat Malaysia yang patriotik dan setia kepada tanah tumpahnya darahku ini.

* Pandangan di atas hanyalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pandangan The Malay Mail Online.

Polis bukan monyet

Posted: 26 Oct 2014 05:26 PM PDT

27 OKTOBER — Baru-baru ini timbul isu seorang individu memaparkan foto polis trafik menyaman pemandu kereta berserta panggilan "monyet".

Di pihak yang satu lagi, kita selalu bertemu orang awam yang suka menggunakan kata ganti diri kedua "Datuk" dan "tuan" apabila bertemu polis, walaupun hanya konstabel atau lans koperal.

Baru-baru ini timbul isu seorang individu memaparkan foto polis trafik menyaman pemandu kereta berserta panggilan ‘monyet’.Baru-baru ini timbul isu seorang individu memaparkan foto polis trafik menyaman pemandu kereta berserta panggilan 'monyet'.Antara pengalaman awal saya berdepan dengan anggota polis adalah sekitar pertengahan 1993, iaitu hampir dua tahun selepas saya sekeluarga berpindah dari Taiping, Perak ke Klang, Selangor.

Saya sedang menunggang motosikal dari Kuala Lumpur menuju ke Klang apabila ditahan polis di suatu sekatan jalan raya di lorong motosikal Lebuh Raya Persekutuan berdekatan Angkasapuri. (MidValley Megamall belum wujud pada waktu itu.)

Saya tidak pasti sama ada sekatan jalan itu melibatkan kumpulan polis biasa atau polis trafik. Tambahan pula ini kejadian lebih dua dekad lalu dan saya sesungguhnya tidak memiliki daya ingatan yang baik sejak kemalangan pada 26 Februari 1994.

Polis yang menahan saya menyemak lesen dan cukai jalan. Saya hanya menggunakan gelaran "encik" apabila bercakap dengan beliau.

Saya berterus-terang memberitahunya bahawa saya berasa gembira kerana itulah kali pertama saya ditahan polis sejak saya mendapat lesen.

Pegawai polis itu mengelilingi motosikal saya sebelum mengumumkan bahawa plat nombor di bahagian belakang pecah.

Saya mendapati apa yang dikatakannya memang benar; saya baru menyedarinya.

Dipendekkan cerita, saya ditanya apa yang mahu saya lakukan dan saya mengatakan bahawa saya akan menukar plat yang pecah itu.

Memandangkan saya memang tidak ada sebarang pengalaman, saya turut meminta nasihat polis itu sendiri.

Pengalaman 'ditahan' polis

Kata pegawai polis berkenaan, kalau saya disaman, saya perlu pergi membayar saman di balai. Tetapi polis itu berbesar hati menawarkan saya peluang memudahkan urusan.

"Boleh settle di sini," katanya dengan selamba. "Bayar lima puluh (ringgit)."

Dengan penuh naif, saya tertarik mendengar saranan dan cadangan yang diberikan kerana ia akan memudahkan urusan saya.

"Encik akan beri resit, bukan?"

Apabila ditanya mengapa, saya menjelaskan: "Kalau ada polis lain menahan saya sebelum saya sampai di Klang, saya boleh tunjukkan resit sebagai bukti saya sudah settle di sini."

Entah mengapa saya dibenarkan meneruskan perjalanan tanpa perlu membuat apa-apa bayaran atau menerima sebarang saman.

Semasa bekerja sebagai penyunting berita Bahasa Malaysia di Radio Televisyen Malaysia (RTM), saya sering memandu pulang selepas tengah malam.

Ada satu laluan berdekatan Padang Jawa, Klang yang saya gunakan untuk mengelakkan membayar tol.

Walaupun ada lampu isyarat, jalan itu sentiasa lengang selepas tengah malam. Maka saya sering meneruskan perjalanan walaupun lampu merah – tentunya selepas memastikan tiada kenderaan lain.

Pada sekali itu, entah dari mana kereta peronda polis muncul dan menahan saya sebaik saya "melanggar lampu merah".

Perkara pertama yang saya lakukan adalah menghentikan kereta, membuka pintu dan melangkah keluar dari dalam kereta.

Polis terbabit menasihatkan supaya saya duduk di dalam kereta dan dia boleh "berurusan melalui tingkap". Saya menolak tawaran itu kerana amat tidak sopan.

Cukai jalan yang tidak dipamer

Apabila dimaklumkan bahawa saya boleh disaman kerana "langgar lampu merah", saya menjelaskan bahawa insiden berlaku semasa tidak ada sebarang kenderaan lain dan saya "langgar lampu merah" tanpa mengganggu sesiapa.

Dua polis yang menahan saya menegaskan, mereka terpaksa mengeluarkan saman, dan saya pun akur.

Anehnya, mereka berkali-kali mengatakan tindakan saya "langgar lampu merah" adalah salah.

Saya bersetuju diberikan saman dengan catatan tambahan bahawa insiden "langgar lampu merah" berlaku semasa tidak ada sebarang kenderaan lain.

Selepas beberapa minit, entah mengapa kedua-dua polis itu memutuskan untuk "memaafkan" saya selepas memberikan nasihat "jangan buat lagi".

Saya juga ada pengalaman beberapa kali ditahan polis (bukan polis trafik) di sekatan jalan raya kerana "tidak mempamerkan cukai jalan".

Setiap kali perkara seperti itu berlaku, saya akan bertanya apa yang dimaksudkan dengan "mempamerkan" dan polis terbabit akan memandang saya dengan penuh hairan.

Memanglah kurang adil apabila saya mengharapkan polis mengetahui perbezaan antara "mempamerkan" dan "melekatkan". Mereka bukannya pakar bahasa.

Sebenarnya, cukai jalan saya memang terpamer tetapi tidak dilekatkan pada cermin kereta. Hal ini kerana perbuatan melekat cukai jalan amat menyusahkan dan merosakkan cermin kereta.

Sekadar perbandingan, cukai jalan motosikal tidak dipamerkan secara terbuka. Sebaliknya hanya ditunjukkan apabila diminta pihak berkuasa.

Saya bukan takut akan polis

Satu lagi persoalan yang sering timbul dalam minda: Mengapa polis biasa — bukannya pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)  mahu menyemak cukai jalan.

Tetapi tidak mengapalah sama ada polis biasa, polis trafik atau petugas JPJ. Asalkan tidak melanggar peraturan dan undang-undang, serta tidak membabitkan sebarang perbuatan salah guna kuasa.

Setiap kali saya mendapati ada sekatan jalan dibuat, secara automatik saya tahu bahawa pegawai kerajaan sudah mendapat gaji.

Selalu juga saya mengucapkan tahniah dan terima kasih menerusi Facebook kepada polis biasa dan polis trafik yang setia membuat sekatan jalan pada setiap kali penjawat awam mendapat gaji.

Monyet menjadi polis di Thailand.Monyet menjadi polis di Thailand.

Saya mengandaikan bahawa tindakan proaktif itu bagi memastikan orang awam yang baru mendapat gaji tidak menjadi mangsa samun penjenayah yang tentu sahaja sentiasa menunggu peluang.

Saya membayangkan bahawa jika ada pun penjenayah yang berjaya menyamun wang penjawat awam, si penjenayah itu tidak mampu melarikan diri kerana sekatan jalan oleh polis ada di mana-mana.

Perkara itulah juga yang saya terangkan kepada anak setiap kali kereta kami "terperangkap" agak lama di laluan yang ada sekatan jalan oleh polis yang penuh dedikasi.

Satu lagi perkara yang sering berlaku adalah tindakan pemandu dan penumpang hadapan kereta tergesa-gesa memasang tali pinggang keledar apabila menyedari ada sekatan jalan.

Kelompok seperti itu adalah penakut. Mereka terlalu bodoh untuk memahami bahawa tali pinggang keledar bertujuan menyelamatkan nyawa; bukan untuk mengelakkan saman.

Setiap kali saya memandu, saya mewajibkan penumpang di sisi memakai tali pinggang keledar.

Pasti sahaja ada "mangkuk" yang memberikan alasan perjalanan kami tidak jauh, atau tiada "polis monyet".

Orang "mangkuk" seperti itulah juga yang akan segera menggunakan kata ganti diri kedua "Datuk" dan "tuan" apabila ditahan polis.

"Saya bukan takut akan polis. Polis adalah sahabat kita. Saya cuma tidak mahu kamu mati di dalam kereta saya jika kita dilanggar orang."

Kita sepatutnya sedar bahawa polis bukan Datuk, tuan atau monyet. Mereka juga penjawat awam yang wajar diberikan penghormatan yang sepatutnya sahaja.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malay Mail Online. 

Low-budget horror film ‘Ouija’ haunts rivals by topping movie charts

Posted: 26 Oct 2014 05:25 PM PDT

LOS ANGELES, Oct 27 — "Ouija", a horror film inspired by the board said to contact the dead, haunted the top of movie charts in the United States and Canada, collecting US$20 million (RM66 million) in weekend ticket sales and knocking Brad Pitt's "Fury" out of first place.

Another new entry, action thriller "John Wick" starring Keanu Reeves as a hit man out for revenge, debuted in second, taking in US$14.2 million from Friday through yesterday, according to estimates from tracking firm Rentrak.

"Fury," a World War Two drama about a US Army tank crew, earned US$13 million to claim the No. 3 spot, while Ben Affleck's mystery thriller "Gone Girl" grossed US$11.1 million, finishing fourth.

The low-budget "Ouija" got pre-Halloween crowds in the mood for a good scare. The movie tells the story of a group of young girls who reach out to the spirit world in search of answers about their friend's mysterious death.

"Ouija," which came in just shy of predictions from Box Office Mojo that it would make US$22 million in ticket sales, nonetheless scored another success for the low-budget horror genre. Jason Blum, the filmmaker behind "The Purge" and "Paranormal Activity" franchises, was a co-producer on "Ouija" with Comcast Corp's Universal Pictures.

"The results speak for themselves," said Nikki Rocco, president for domestic distribution at Universal Pictures of the US$20 million haul for "this micro-budgeted film", which she said had cost about US$5 million to make.

"And it just shows that PG-13-rated horror films can work really well," she added, noting that 68 per cent of the audience was under the age of 21, in a market crowded with R-rated box office hits.

'Ouija' film poster — © All rights reserved'Ouija' film poster — © All rights reservedIn "John Wick," which exceeded industry expectations for its opening, Reeves portrays a grieving husband and retired assassin who reverts to killing to avenge wrongs done to him by Russian mobsters.

The performance by Reeves, best known for "The Matrix" franchise which ended in 2003, won high praise from critics with 86 per cent of reviews on the Rotten Tomatoes website recommending the film, which was distributed by Lions Gate Entertainment Corp.

Rounding out the top five, animated movie "The Book of Life" took in US$9.8 million. The film, a co-production of Reel FX Creative Studios and Twenty-First Century Fox Inc's Twentieth Century Fox studios, draws on Mexican art and wooden puppets to tell a love story rooted in the Day of the Dead festivities.

Fox also released "Gone Girl", the movie based on the best-selling novel by Gillian Flynn about a man suspected of causing his wife's disappearance. "Fury" was distributed by Sony Corp's movie studio. — Reuters