Tiada siapa peduli

Tiada siapa peduli


Tiada siapa peduli

Posted: 09 Oct 2014 08:11 AM PDT

Kuala Lumpur: "Hampir 40 minit saya menyusu kan anak di lantai ERL (Express Rail Link) semalam (kelmarin) dan sepanjang tempoh itu orang yang berada di sekeliling hanya melihat tanpa sedikit pun rasa simpati menyaksikan keadaan saya ketika itu," kata Wan Noor Shila Mior Sharifuddin, 30, yang sedih dan kecewa disebabkan sikap tidak prihatin segelintir rakyat Malaysia.

Wan Noor Shila berkata, ketika itu dia bersama bayi perempuan berusia setahun dalam perjalanan pulang ke rumah di Nilai dengan menaiki ERL dari Kuala Lumpur (KL) Sentral ke stesen Salak Tinggi jam 6.30 petang.

"Pada masa itu tren dipenuhi ramai orang apatah lagi ketika itu waktu pulang kerja dan saya berdiri sambil mendukung anak.

"Berikutan tidak larat mendukung anak, saya letakkannya dan dia yang baru belajar berjalan, bermain di sekitar tempat saya berdiri.

"Setibanya di stesen Bandar Tasek Selatan, anak meragam dan mula menangis mahu menyusu, mahu atau tidak saya duduk di lantai sambil menyusukan anak," katanya sedih.

Katanya, lebih menyedihkan, kebanyakan yang duduk di kerusi adalah orang muda dan mereka sedikitpun tidak simpati dengan keadaan dan kesusahannya yang mempunyai anak kecil.

Untuk berita lanjut, dapatkan akhbar Harian Metro esok

Foto

SHILA terpaksa riba anak di lantai ERL.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

Tiada kaitan militan IS

Posted: 09 Oct 2014 01:47 AM PDT

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim, Kalidevi Mogan, Muhaamad Hafis Nawawi, Fardy Bungga dan Mohd Azim Fitri Abd Aziz

Kuala Lumpur: Letupan bom yang mengorbankan seorang lelaki dan mencederakan 13 individu lain di Bukit Bintang di sini, hari ini tiada sebarang kaitan dengan kumpulan militan Negara Islam (IS) sebaliknya serangan bermotifkan dendam.

Walaupun, Polis Diraja Malaysia (PDRM) pernah bertindak tegas terhadap kegiatan IS di negara ini termasuk menangkap tiga rakyat kita yang cuba ke luar negara untuk menyertai kumpulan militan itu, siasatan awal mendapati insiden letupan bom itu berpunca daripada perselisihan faham.

Polis juga mengesyaki serangan bom di hadapan sebuah pub di Sun Complex Off Jalan Bukit Bintang itu dilakukan oleh lebih daripada seorang pelaku.

Dalam kejadian kira-kira 4.20 pagi itu, sekumpulan lelaki melontar dua bom tangan mengakibatkan seorang joki kenderaan maut manakala 13 orang lagi cedera ketika pengunjungnya berusia 36 hingga 51 tahun mahu meninggalkan premis berkenaan.

Foto

ANGGOTA unit pemusnah bom bersedia meletupkan bom tangan kedua. FOTO Mohamad Shahril Badri Saali


Bagaimanapun, sebutir bom yang dibaling itu tidak meletup mengelakkan lebih banyak kecederaan atau kematian dalam kejadian itu.


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Senior Asisten Komisioner Dr Gan Kong Meng, berkata pihaknya menerima maklumat berhubung kejadian itu kira-kira lima minit selepas kejadian.

"Sebaik tiba di lokasi polis mendapati 12 lelaki dan dua wanita yang berada di situ cedera dengan seorang daripada mereka parah.

"Siasatan awal mendapati bahan letupan itu dipercayai dibuang dari tingkat dua kompleks berkenaan," katanya pada sidang media di lokasi kejadian, hari ini.

Menurutnya, pihaknya sedang meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan berkenaan untuk mengenal pasti pelaku selain menyemak latar belakang mangsa untuk tindakan lanjut.

Katanya, kes ini disiasat mengikut Seksyen 7 Akta Bahan Letupan dan Kakisan dan 302 Kanun Keseksaan.

"Kita percaya bom tangan itu dibawa masuk dari negara luar," katanya memberitahu, sebutir bom yang tidak meletup ditemui di bawah sebuah kereta Toyota Camry diletupkan oleh unit pemusnah bom PDRM di lokasi kejadian, kira-kira jam 12.35 tengah hari ini.

Sementara itu, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, PDRM akan menjalankan siasatan menyeluruh mengenai kejadian letupan itu.

"Saya akan meminta PDRM mengeluarkan kenyataan lengkap mengenainya selepas siasatan lengkap dilakukan.�Saya fikir operasi dan siasatan kes akan diserahkan kepada polis," katanya pada sidang media selepas menghadiri majlis perhimpunan bulanan KDN, di Putrajaya.Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

Satu maut, 13 cedera terkena bom

Posted: 08 Oct 2014 11:09 PM PDT

Kuala Lumpur: Seorang lelaki maut manakala 13 lagi cedera selepas terkena bom yang dibaling dari tingkat dua di Sun Complex, Bukit Bintang, hari ini.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, pihaknya menerima maklumat berhubung kejadian itu jam 4.25 pagi.

Menurutnya, sebaik tiba di lokasi kejadian polis mendapati 12 lelaki dan dua wanita yang berada di lokasi kejadian cedera di mana seorang daripada mereka mengalami kecederaan parah.

"Siasatan awal mendapati bahan letupan itu dipercayai dibuang dari tingkat dua kompleks ini. Kita sedang mengenal pasti bahan letupan itu.

Foto

DUA bahan letupan dibuang dari tingkat dua di mana satu tidak meletup dan ditemui di bawah kereta.


"Setakat ini dua bahan letupan dibuang dari tingkat dua di mana satu tidak meletup dan ditemui di bawah kereta Toyota Camry," katanya.


Khairi berkata, pihaknya akan menyiasat motif kejadian dan akan semak latar belakang mangsa untuk siasatan lanjut.

Kes disiasat mengikut Seksyen 4 Akta Senjata dan 307 Kanun Keseksaan.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

Terbakar tiba-tiba

Posted: 08 Oct 2014 12:02 PM PDT

Kuala Lumpur: Beberapa pelanggan yang menikmati sarapan terkejut apabila mendapati restoran yang dikunjungi tiba-tiba terbakar dalam kejadian di Wangsa Maju, pagi semalam.

Dalam kejadian jam 9.15 pagi itu, beberapa pekerja restoran turut lari bertempiaran menyelamatkan diri apabila menyedari api mula membakar bahagian dapur restoran berkenaan.

Seorang pekerja yang berjaya menyelamatkan diri terus menghubungi pihak bomba dan penyelamat bagi mendapatkan bantuan.

Ketua Operasi Bomba dan Penyelamat Wangsa Maju Che Shaari Abdullah berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 9.31 pagi sebelum pasukan bomba bergegas ke lokasi kejadian.

Foto

ANGGOTA bomba berusaha memadamkan kebakaran.


Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

'Arkitek abang dah tiada'

Posted: 08 Oct 2014 11:42 AM PDT

Arau: Harapan untuk mendiami rumah yang direka bentuk oleh Wan Markiah Wan Hamid, 35, kini hanya tinggal kenangan apabila mangsa maut apabila kenderaan pelbagai guna (MPV) dinaiki bersama suami dan lima anaknya terbabit dalam kemalangan di Kilometer 366.8, Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) berhampiran Sungkai, awal pagi semalam.

Suami mangsa, Mohd Zahir Abd Rahman @ Dahaman, 41, berkata, isterinya sangat teruja untuk menyiapkan rumah terbabit dan kepulangan mereka berhari raya pada Sabtu lalu digunakan sebaiknya untuk memantau perkembangan pembinaan rumah mereka di kawasan Abi, di sini, yang kini hampir 70 peratus siap.

"Isteri saya pernah berkata ingin berpindah ke rumah baru kami yang direkanya sendiri sekiranya dapat kembali ke Perlis atau selepas pencen nanti. Namun, kini arwah tidak sempat pun untuk tinggal di rumah itu.

"Arwah begitu ramah dengan sanak saudara dan kami sempat menziarahi hampir semua rumah keluarga terdekat pada Aidiladha lalu sehingga melewatkan sehari kepulangan ke Kuala Lumpur selepas menziarahi ahli keluarga yang berkumpul di rumah ibu mentua abang sulung arwah di Jitra.

Foto

KEADAAN MPV yang dinaiki tujuh sekeluarga remuk di lokasi kejadian. Gambar kecil, Wan Markiah.


"Malah, arwah tidak menunjukkan perubahan, namun sekali-sekala mudah marah dan sensitif walaupun hanya perkara kecil sepanjang berada di Perlis," katanya dalam nada sebak ketika ditemui di rumah abang iparnya, Wan Idris Wan Hamid , 49, di Taman Pauh Utama, di sini, semalam.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

'Ayah saya hero'

Posted: 08 Oct 2014 11:35 AM PDT

Kota Kinabalu: "Ayah saya hero dan hero pasti akan selamat," kata Adam Haris Sulhajji, 7, ketika bertemu bapanya, Laskar Kanan Sulhajji Daah, 35, lima daripada kru bot tempur CB204 yang selamat tiba di Pangkalan TLDM Sepanggar, dekat sini, semalam.

Dalam pertemuan menyentuh hati itu, Adam Haris bersama adiknya Aidil Hafiz, 5, berlari mendapatkan Sulhajji sebaik anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) itu naik ke jeti di Pangkalan Wilayah Dua TLDM Teluk Sepanggar, di sini, semalam.

Keadaan itu turut menyebabkan isteri Sulhajji, Ahaine Maidin, 37, bersama anggota keluarga lain menangis sambil memeluk Sulhajji bergilir-gilir.

Ahaine berkata, Adam tahu kejadian yang menimpa bapanya yang botnya dilambung ombak selama lebih 30 jam selepas rosak dan terputus hubungan, namun anaknya itu tidak pernah bersedih.

Foto

BOT membawa pegawai dan kru yang terselamat tiba di Pangkalan TLDM Sepanggar.

Foto

Sulhajji menikmati juadah sambil berbual dengan ahli keluarganya.


"Dia (Adam) banyak menonton cerita perang, khususnya kisah tentera laut dan pada akhir cerita menunjukkan hero akan selamat pulang ke pangkuan keluarga.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09